VERZIN JE EIGEN SPROOKJE

sprookje

Klein duimpje kreeg de zevenmijlslaarzen, Sneeuwwitje haar prins en alle sprookjes eindigen op: “ze leefden nog lang en gelukkig.” Er werd een grote onderzeeboot bedacht door Jules Verne, hij vloog naar de maan en dat soort boten is inmiddels gebouwd, de maan is bezocht.
Als we sprookjes verzinnen en dingen bedenken, scheppen we ideeën die later misschien werkelijkheid worden. Zonder eigen ideeën ben je stuurloos, onder invloed van anderen en alles wat er om je heen gebeurt. Het is dus belangrijk te weten wie of wat ons gelukkig maakt, om voor jezelf een sprookje te schrijven. Je eigen sprookje, over je eigen leven zodat je uitzicht krijgt en inzicht in hoe je leven eruit kan zien. Hoe leef ik nog lang en gelukkig? Ik wil niet sterven met de gedachte “Had ik die leuke hond maar gehad, met een leuke hond was mijn leven gelukkiger geweest”. Dus, wat is mijn sprookje, wat zal mij gelukkig maken? Een prins hoef ik niet, het zou te veel aandacht vragen om iedere dag leuke jurkjes met bijpassende schoentjes te dragen en hoge hakjes staan me niet aan. Zevenmijlslaarzen lijken me wel handig, snel overal naar toe zonder parkeer problemen, maar of ik daarmee echt langer en gelukkiger zou leven, weet ik niet. Alles went, de auto en de fiets brengen me overal.
Volgens Ab Dijksterhuis in zijn boek, “Op zoek naar geluk” ligt geluk vooral in het verschiet, voor mensen die veel mee maken. Zelfs de verschrikkelijkste dingen zouden je gelukkig kunnen maken omdat je daar vooral achteraf vrolijk van wordt, of uit opluchting omdat je het overleefd hebt, of omdat je eigen onwetendheid en blunders de grootste bronnen van vermaak zijn. Zouden ze in de kerk toch gelijk hebben en is het de basis van alle sprookjes, dat je eerst moet lijden door fouten te maken om later, als beloning, je rot te kunnen lachen en gelukkig te worden in de hemel van je eigen kinderlijke onbenulligheid.
Ik wil niet wachten in ellende, ik heb al genoeg ellende gezien en wil daarom nu voor de goede ervaringen gaan en als ik het nu niet verzin wordt het later misschien helemaal niks. Geld maakt niet gelukkig, van spullen wordt gezegd dat met de verwezenlijking de droom sterft. Volgens Ab Dijksterhuis word je wel gelukkiger als je iets voor anderen doet. Je koopt iets voor een ander en wordt zelf gelukkiger. Indirect kan het wel en je hoeft in ieder geval die boot niet zelf schoon te maken. Alleen vervelend dat het geluk van de mensen om je heen in nauw verband schijnt te staan met je eigen geluk, moet je toch nog helpen met de schoonmaak van die boot. Het beste lijkt me om voorzichtig, klein te beginnen en dan maar zien hoe mijn geluk zich ontwikkeld. Boze heksen en tovenaars zal ik mijden, misschien kan ik een eenvoudig feestmaal aanrichten. Een goed begin maar waarschijnlijk niet genoeg voor een lang en gelukkig leven. Mijn sprookje moet geschreven worden zodat mijn leven niet kort en ongelukkig zal worden, liefst snel nog op deze bladzijde.
Er was er eens een vrouw die een sprookje wilde verzinnen in de hoop dat ze daardoor zou ontdekken, hoe ze nog lang en gelukkig kon leven. Ze verzon en verzon en verzon, steeds een ander sprookje en ze leefde nog lang en gelukkig.

IK ONTVANG GRAAG EEN REACTIE

[contact-form-7 id=”46″ title=”Contactformulier 1″]

4 thoughts on “VERZIN JE EIGEN SPROOKJE

  1. Once I orlgnialiy left a comment I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now each time a comment is added I get 3 emails with an identical comment. Is there any thing you possibly can remove me from that service? Thanks.

    Like

Plaats een reactie